måndag 28 februari 2011

Tankar för dagen

Idag har jag haft självstudier. Den andra Anna tyckte det var dags för oss att börja med våra skåp, och jag höll med. Så jag pallrade mig till skolan. Väl där kom frågan om al var ett lämpligt skåp-virke. Vi bestämde oss även för att vi skulle svepa idag. Men mer om det senare. Al, framförallt klibb-al, visade sig efter lite efterforskningar vara ett utmärkt slöjdvirke, och vi kom fram till att bitarna som låg i virkesförrådet nog var klibb-al, utifrån de beskrivningar vi hittat på nätet. Jag känner mig dock fortfarande osäker på om det är helt rätt att välja ett vackert träslag som al, om man är en färgtokig och smått impulsiv människa som jag, som kanske ändå målar över hela skiten? Nåja.
Den andra Anna var handlingskraftig och sågade för glatta livet. Den här Annan var lite mer tveksam och velade mest kring sin al-bit tills det blev dags för lunch.

Sen blev det dags att svepa. Det gick skitdåligt. Anna gjorde sönder en av sina två bitar, jag gjorde sönder min enda bit. Fick den dumma skitidén att jag skulle svepa min ganska tjocka bit runt en liten kvadratisk form. Fråga mig inte varför. Det gick inte så bra iallafall. Det blir till att hyvla till en ny bit och svepa, förhoppningsvis innan helgen. Ser dock faktiskt fram emot det, för det är en så spännande teknik, och det blir himla fint. Att trä kan bli så böjbart är, btw, helt otroligt.

Efter denna virkesförvirring och detta svepnederlag så kände jag mig något.. Nedslagen. Något som senare kom att avhjälpas med en tripp till Ikea och Tyglagret i Kållered med Lena, Jenny, Camilla och Ida! Fint. Jag köpte en tygsax att ha i skolan, sytråd, färgglada dragkedjor, ett väldigt ärtigt rutigt tyg, lite vitt tyg till maskinbroderiet imorgon, vlisofix samt ett korallrosa tyg med prickar. Lägger upp en bild på härligheterna en annan dag. Imorgon är det applikation och maskinbroderi som gäller. Har precis inventerat mitt sytrådslager och hittat massa fina, matchande, färger! Gött. Nu ska jag sova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar