lördag 12 februari 2011

Lappteknik

Igår hade vi introduktion till lappteknik. Om någon hade berättat för mig när jag gick i gymnasiet (på textil, mode och design) att det var det här jag skulle göra vid 21 års ålder så hade jag antagligen skrattat ihjäl mig. Då var jag bara intresserad av handarbete i termer av klädskapande. Tänk vad man kan förändras! För det här tyckte jag verkligen var roligt. Enkelt och effektfullt. Ett perfekt lågambitionspyssel! Den bästa sortens pyssel. Jag kan inte säga det nog många gånger. En stor del av det roliga med lappteknik för mig är också mönstermixandet. Jag är väldigt förtjust i att matcha mönster, både ton i ton och helt wild and crazy.
Här är resultaten av gårdagen:

Ett styck paper piecing. Det är alltså när man syr utifrån ett mönster på ett papper. Man syr alltså fast lapparna i pappret, och drar sedan bort pappret. Väldigt smart faktiskt.


Ett stycke slash and bash.. Slash and trash? Stack and slash? Något i den stilen. Det ser väldigt pussligt ut, men det var inte alls särskilt komplicerat. Den här biten tänkte jag nog göra en necessär av.




Ett styck trappstegsmönster, fast här är det inte utlagt som trappstegsmönster för jag tycker det är roligare med lite kors och tvärs. Här syr man ihop långa remsor som man sedan klipper isär till såna här kvadrater. Också rätt piffigt tycker jag!


1 kommentar: