fredag 4 februari 2011

Individuell studieplan

I den här kursen, LSL 110 30 hp, så är det så fint att tio av de där poängen förfogar vi själva över. Vi får alltså välja vad vi vill fördjupa oss inom, inom ramen för de tio poängen. I torsdags hade jag samtal med min handledare och på måndag ska studieplanen in. Så nu sitter jag här och funderar ut lämpliga projekt och försöker uppskatta hur lång tid de olika projekten behöver. Det är sjukt svårt. I synnerhet att hitta på lämpliga projekt.Jag har liksom en hyfsat god uppfattning om vad jag behöver lära mig, men jag vet inte exakt hur.

TEXTIL:
- Sticka och virka. För det är jag helt grön på. Jag behöver lära mig alla grunderna här. Hur man förstår en beskrivning, hur man stickar efter mönster etc. Flera småprojekt kanske kan vara lämpliga här? Mössa, sockar, vantar, telefonfodral, kanske?
I övrigt tror jag att har det textila på det torra, och kommer också få extra övning genom de obligatoriska uppgifterna. I mån av tid skulle jag dock gärna vilja fördjupa mig i broderi. Lära mig mer om klassiskt svenskt broderi, och också anlägga en återbruksaspekt på det genom att "pimpa" gamla kläder (t ex) med tjusiga broderier.

TRÄ:
I trä är jag ju verkligen nybörjare. Här behöver jag en bra grund och förtrogenhet med material, maskiner, verktyg och tekniker. Frågan är hur man får det? Träsammansättningar räknar jag med att få ganska god kunskap om genom skåpet, och svarvningen räknar jag med att känna mig någorlunda säker på genom de projekt vi ska göra där. Så vad återstår då? Jag känner mig oerhört inspirerad av trä och allt vackert som går att göra, men jag känner det som att jag saknar en viktig pusselbit i sammanhanget: nämligen kunskap om hur jag ska genomföra saker, men också hur jag ska välja mina projekt för att lära mig så mycket som möjligt för att i slutändan bli en god slöjdpedagog, som Lennart säger. Jag känner mig.. grön!

Jag och Lotta pratade en del om färskvirkesslöjd. Jag är t ex sugen på att fläta en korg eller svarva ur ett trästycke så att det blir som en skål med barken kvar runtom. Jag gillar det rustika och enkla. Det skulle också kunna bli en fin kontrast till de mer komplicerade och arbetade sakerna som skåpet och svarvgrejerna utgör.
Jag gillar också återbruk, och det skulle också vara intressant att tillverka något av återbrukat material. Frågan är då var man får tag på det? Allt sånt har jag ingen aning om. Innan jag började hade jag en vision om att köpa ett vackert spröjsat gammalt fönster och använda som skåpsdörr till ett vitrinskåp. Men att göra två skåp på en termin kanske är lite väl mycket sammansättningsträning? Jag vill ju få en bred kunskap, inte bara bli bäst på att göra sinkningar i trä..

Det var den här fredagkvällens något långdragna funderingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar