tisdag 1 februari 2011

Introduktion till maskinsömnad

Idag är jag totalspeedad. Har precis klippt mitt eget hår, gjort konst av teförpackningar, förberett mysig 3-årsmiddag med sambon och fotat lite här till bloggen. Den här utbildningen gör mig så himla pepp, jag tycker tillochmed det är ok att gå upp innan åtta på morgonen för att det är så skoj allting!

Idag har vi haft introduktion till maskinsömnad och jag har, pinsamt nog, för första gången förstått hur man gör ett knapphål på hushållsmaskin. Nu känner jag mig smått oövervinnlig. I övrigt kände jag mig hemma och det var relativt enkla övningar förutom när jag bestämde mig för att sy ett pennfodral. Pinsamt nog så har jag aldrig sytt ett sådant heller. Jag gjorde det lite klurigt för mig, men lyckades väl hyfsat till slut. Tyget är fint iallafall. Det fick jag av Lottie. Hon är snäll.














Uppgiften för maskinsömnadsdelen i vår är att vi ska tillverka tre saker på temat förvaring, som ska innehålla några av de moment vi gick igenom idag (knapp + knapphål, dragkedja, vändsöm, falsk fällsöm eller fällsöm) + någon av momenten (som vi ska gå igenom senare): lappteknik, maskinbroderi eller applikation.
Idag har jag börjat skissa lite. Det här är den första skissen där jag försöker komma på vad man sy i förvaringsväg egentligen, och hur man ska få med de olika momenten. Necessären ser ut som en brödrost. Och jag kan tydligen inte stava till necessär..
(slängde in en bild på mitt pimpade kollegieblock längst ner också)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar