fredag 17 juni 2011

Inspiration för hösten (mjuka material)

Jag kände att jag behövde dela upp mitt inspirationsinlägg i två för att göra det hela lite mer läsvänligt. Så här kommer den mjuka delen.

Jag vet inte ännu vilka de obligatoriska uppgifterna i textil kommer att bli, men jag har hört rykten om mer klädsömnad, och då i vävda material. Då vill jag verkligen försöka pusha och utveckla mig själv. Jag har ju en bakgrund inom textil, men mitt skoltrötta gymnasiejag var ganska duktig på att maska och bara göra minsta möjliga för att få godkänt, så jag har faktiskt en hel del att lära trots allt.
Jag har två idéer;
1. En feminin träslöjdsuniform
För vem säger egentligen att byxor är det mest praktiska? Om jag ska jobba som träslöjdslärare och kanske ha någon form av arbetskläder, då vill jag ha en outfit som är jag. Och jag är en kjol och klänningsmänniska. Jag känner mig fin, bekväm och rörlig. Och även om jag gillar mina snickarbyxor och bär dem med stolthet, så ser jag ut som en säl i dem. Det är inte hela världen att göra det, men jag är övertygad om att de flesta människor mår bättre om de känner sig snygga, även jag. Jag tänker mig typ en hängselklänning i något grövre material, jeans eller "blåtyg", med praktiska fickor för diverse verktyg. Med andra ord, som snickarbyxor fast bättre anpassat för oss sälar.
2. En fodrad ullkappa med broderier
Jag har sytt en kappa tidigare, och lärde mig mycket av den, om materialet, om min kropp, om avancerad sömnad i allmänhet. Massa saker jag inte hade en aning om. Nu skulle jag vilja använda de kunskaperna och sy en ny kappa, och därtill också gå bananer med maffiga broderier på bröstet. Och ja, jag kan lite om broderi. Jag har broderat lite korsstygn och jag kan både franska knutar och schattersöm, men jag vill NÖRDA! Jag vill GÖRA, inte bara veta i teorin hur man gör ett supermaffigt broderi, utan göra det på riktigt. Och så behöver jag faktiskt en ny kappa. Men framförallt behöver jag ett plagg med sånahär oändligt tjusiga broderier! :) Från Brodösens blogg..



När det gäller stickning och virkning så finns det ju naturligtvis mycket mer för mig att lära där, och i mån av tid så kommer jag nog försöka ägna mig åt det också, även om jag också kommer fortsätta pyssla med det på fritiden.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar